Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Pustyni poznawali smog i sposoby oszczędzania energii

FOT. Gmina Dębica
Podczas zajęć 15 grudnia 2025 uczniowie klas VII ze Szkoły Podstawowej w Pustyni wzięli udział w lekcji, która łączyła teorię z praktyką i prostymi ćwiczeniami dotyczącymi jakości powietrza. W sali panował żywy nastrój — dzieci debatowały, losowały codzienne scenariusze i zastanawiały się, jakie wybory poprawiają lub pogarszają powietrze wokół nich. Zajęcia były częścią szerszej inicjatywy edukacyjnej finansowanej ze środków unijnych i krajowych, blisko współpracującej z samorządem.
- Lekcja w ramach Projektu “LIFE Podkarpackie” skoncentrowała się na codziennych wyborach
- Dlaczego takie zajęcia mają znaczenie dla Dębicy i okolic
Lekcja w ramach Projektu “LIFE Podkarpackie” skoncentrowała się na codziennych wyborach
Organizatorzy wprowadzili młodzież w założenia Projektu „LIFE Podkarpackie” i wyjaśnili rolę doradcy ds. powietrza i energii. Zajęcia miały formę wykładu uzupełnionego elementami interaktywnymi — uczniowie pracowali w grupach i brali udział w zabawie edukacyjnej. W losowanych zadaniach poruszane były obszary takie jak dom i ogrzewanie, transport, przemysł i codzienne nawyki; zadaniem grup było wskazanie działań pogarszających oraz poprawiających jakość powietrza. Dzięki temu młodzi ludzie nie tylko zdobyli wiedzę o pojęciach typu ubóstwo energetyczne, smog czy zrównoważony rozwój, ale też uczyli się praktycznego zastosowania tej wiedzy.
Zajęcia odbyły się na zaproszenie dyrekcji szkoły — Monika Sarnecka — oraz nauczycielki przyrody i geografii — Dorota Borcz — w ramach Projektu Ekologicznego „Segreguj, Odzyskuj, Oszczędzaj”. Wsparcie merytoryczne i finansowe pochodziło m.in. z Programu LIFE Unii Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Dlaczego takie zajęcia mają znaczenie dla Dębicy i okolic
Aktywność edukacyjna w szkole w Pustyni wpisuje się w działania samorządu. Gmina Dębica systematycznie angażuje się w projekty proekologiczne, a tego typu lekcje mają długofalowy cel — kształtowanie postaw odpowiedzialności i wrażliwości wobec środowiska. Dla miasta i okolic to inwestycja w świadomość mieszkańców i w przyszłe decyzje dotyczące ogrzewania domów, sposobów dojazdu do pracy czy segregacji odpadów.
Rodzice, opiekunowie i sąsiedzi mogą z tej inicjatywy skorzystać nie tylko poznając terminologię, ale i wdrażając proste zmiany w codziennym życiu — m.in. poprawę izolacji budynków, wybór czystszego paliwa do ogrzewania, ograniczenie krótkich przejazdów samochodem czy zakładanie zieleni przydomowej. Takie konkretne działania przekładają się na lokalną jakość powietrza i portfel domowy jednocześnie.
Uczestnictwo szkoły w projekcie pokazuje, że edukacja ekologiczna nie musi być suchą teorią — to praktyczne narzędzia, które uczniowie mogą przekazywać dalej, a samorząd i instytucje wspierające zapewniają ku temu ramy i finansowanie.
na podstawie: Urząd Gminy Dębica.
Autor: krystian
